6 viktiga saker att hålla koll på i värmen

Home/Uncategorized, Värme och vätskebrist/6 viktiga saker att hålla koll på i värmen
  • körsbär som händer i ett träd

Det har ju varit varmt så väldigt länge nu och det är synnerligen ovanligt för att vara så här varmt i Sverige, framför allt så länge i alla fall. Här är framförallt 6 viktiga saker  att hålla koll på i värmen. Jag har förmånen att ha kunnat varit ledig mer eller mindre under denna sommaren och både njutit men också känt att det är jobbigt för kroppen när värmen är kring 30 grader varje dag.

Här får du mina 6 viktigaste saker att hålla koll på i värmen

  1. Gör nyptestet Då gör du så här: nyp tag i huden med två fingrar, och dra den utåt från kroppen. Håll i några sekunder och släpp sedan taget. Om vätskebalansen är bra, så ska huden snabbt dra sig tillbaka till normalläge. Om huden däremot stannar kvar, och inte snabbt ser skrynklig ut och inte drar sig tillbaka, så lider du (eller den du gör testet på) av uttorkning.
  2. Håll koll på kisseriet Se till att dricka mycket vätska men se upp med söta drycker, drick vanligt vatten. Behöver du vätskeersättning finns det en rad drycker man kan tillföra för att få balans med salter i kroppen. När vi svettas mycket blir vi urlakade och behöver fylla på extra. Själv tar jag mineraltillskott flera gånger under dagen för att balansera detta.
  3. Om du lider av uttorkning  bör du genast söka vård hos din läkare. Detsamma gäller om du har ett litet barn som kissar lite, eller inget alls, och dessutom är hängigt.
  4. Se upp med solen det är väldigt lätt att få solsting. Det finns ju dem som faktiskt måste jobba i denna solen hela tiden och de är speciellt utsatta. Sedan har jag sett en hel del golspelare (spelar själv golf) som går ut på banorna mitt på dagen och då är solen direkt en riskfaktor.  Du bör då se upp med symtom som; huvudvärk, förvirring, kissar mindre, urinen är mörkare, har feberkänsla (känner dig överhettad). Du som kan vara i riskzonen ex. är gravid, äter mycket mediciner, har hjärt och lungsjukdomar, dricker alkohol eller är överviktig ska vara extra varsam med solen.
  5. Träna lagom och smart. Även om du bara är lite uttorkad påverkar det din ork och prestation. Endast två procents uttorkning sägs ge en tio procent sämre träningsupplevelse, och ju mer uttorkad du blir desto sämre presterar du.  Eftersom vätskebrist påverkar blodcirkulationen kan uttorkning göra att dina muskler börjar krampa. Kroppen prioriterar att skydda dina vitala organ vid vätskebrist, vilket gör att den tar vätska från dina muskler och andra mindre viktiga delar av kroppen istället. Det är viktigt att tillföra vitaminer och mineraler med högst upptag för att kroppen ska hålla sin optimala nivå och energi.
  6. Håll koll på humöret Det visar sig ofta att vårat humör påverkas i värmen. Så känner du dig lite irriterad under eftermiddagen? Det kan då finnas en koppling mellan vätskebrist och irritation så svep ett glas vatten – det finns en chans att du blir gladare!

Ha en fortsatt underbar sommar men var rädd om dig!

 

PS/ Här kan du fördjupa dig lite mer om mineraler och vitaminer

Susanne- Din hälsocoach online

About the Author: