Så gör du val som understödjer god hälsa

Home/antiinflammatoriska recept/Så gör du val som understödjer god hälsa
  • frukt och grönsaker

Så gör du val som understödjer god hälsa

Om vi understödjer kroppens balans med bra heltäckande näringsprodukter, får vi inte stanna där och tro att det räcker, utan vi behöver även tänka på helheten. Det är viktigt att göra övriga val som understödjer god hälsa. När vi  tränar hårt och stressar skapas försurning i våra kroppar. Likaså när vi äter godis, dricker kaffe, dricker kolsyrade drycker eller alkohol försurar vi oss. Det är därför bra att även optimera kroppen med basisk mat.

Här kommer en liten guide:

Alla Gröna blad, Broccoli, Gurka, Gröna bönor, Squash, Sparris, Rödbetor, Kål (alla), Morötter, Pepparrot, Blomkål, Lök, Ärtor(färska), Rädisa, Vitlök, Persilja, Selleri, Aubergin, Pumpa, Potatis, Sötpotatis, Jordärtskocka, Fänkål, Groddar, Rabarber, Avokado,Tomat, Kronärtskocka, Paprika, Avokado, Citron, Lime, Nektarin, Grapefrukt, fikon, groddar, nässlor

Bovete, Hirs.

Tamari, shoy, miso, Himalaya mineralsalt, Celtic havssalt, mandel, carob, kokos, ingefära, gurkmeja, kanel, kardemumma.

Kelp, alger , tång och sjögräs. Alger och sjögräs (pH 8,5) minskar syran i magen, sägs ha en avgiftande effekt

Linser, tofu, soja, Vetegräs, Korngräs, Nypon, Brännässla, maskros, sojalecitin

Frukt (gärna ekologisk då besprutning försurar) t. ex. avokado, citron, lime, päron, äpple banan, bär, druvor och persika.

Särskilt hög basbildande effekt (närmare pH 8,5) har torkade dadlar och fikon, aprikoser, mango, persilja samt citron, grapefrukt och vattenmelon (pH 9.0).

Särskilt högt (nära pH 9,0) anses bl.a. sparris, vitlök, morot, ärtor, pumpa, palsternacka (nära pH 8,0) Gröna bönor, paprika, rödbetor, broccoli, kål och carob (7,5).

Fisk (helst vildfångad och gärna med citron som neutraliserar syran, se ovan)

Pumpafrön, sesam, linfrön, solrosfrön och mandel.

Generellt när det gäller fröer och nötter är att de helst bör blötläggas så blir det mer lättsmält och tillgängligt för kroppen.

Bönor och groddar. Kikärtor och svarta bönor.

Agave, rissirap, lönnsirap, lo han och stevia

Oljor: Linfrö, nattljus, gurkfrö, Linfröolja, kokosolja, gee och rapsolja.

Neutrala till lätt sura livsmedel.

1. Banan, Äpple, Ananas,

2. Amaranth, Quinoa, Dinkel,

PH-värde på olika drycker

Läsk och sport drycker 2,5 (samma som batterisyra).

kolsyra gör drycken sur, tänk på det! Kolsyra ej ditt vatten.

Öl 4.0

Kaffe, svart te, apelsinjuice 5,0

Vin 5,5

Grönt te 6,5

Kranvatten 6,7-7,1

Gröna drinkar 7,0

Mjölk direkt från bonden är neutral = pH 7 så den är bra.

Flera tips:

Länk med information om  näringsprodukter som optimerar hälsan

Vill du ha personlig hälsorådgivning finner du mig här

About the Author: