Så tillagar du din egen probiotiska yoghurt

Home/Probiotika yoghurt, Uncategorized/Så tillagar du din egen probiotiska yoghurt

Susanne Barkvik visar i videon hur du tillagar den probiotiska yoghurten Pro B4

Vilken hälsofrämjande verkan har probiotika?

Probiotiska mikroorganismer anses idag ha många hälsofrämjande egenskaper. ”Probiotisk“, det nya slagordet ?
När man talar om yoghurt och andra surmjölksprodukter idag, nämns ofta begreppet ”probiotisk“.

Men vad betyder ordet probiotika egentligen?
Probiotika (=för livet)är livsmedels-tillredning med levande mikro-organismer, som med sin hälso-främjande verkan på skadademikroorganismer i tarmen, även skapar positiva effekter för hela kroppen.

 

Fördelarna med produkten som gynnar din hälsa

  • Tillväxten av pathogena bakterier hämmas betydligt. De probiotiska bakterierna producerar ”dåliga förutsättningar” för de pathogena bakterierna i tarmarna så att deras tillväxt förhindras.
  • Pathogena bakterier producerar även enzymer som bildar karsinogener, som kan utlösa cancer. Undersökningar visar att probiotika betydligt minskar enzymernas aktivitet.
  • Immunsystemet förbättras markant.
  • Diarrésjukdomar minskar väsentligt eller försvinner helt.
  • Symptom på den vanligt förekommande svampsjukdomen Candida albicans lindras eller försvinner.
  • Efter eller under medicinering av antibiotika ökar återupp-byggnaden av tarmfloran.
  • Probiotika förhindrar helicobacter pylori, som kan stå för uppkomsten av magsår och magcancer, att etableras i mage och slemhinnor.
  • Ca 30 % av den europeiska befolkningen lider av laktosintolerans. Detta kan leda till uppsvälld mage och diarré om dessa personer inte undviker laktos som finns i mjölk-produkter. Probiotika kan förbättra dessa symptom markant.

Så här tillagar jag min yoghurt:

Först har jag en bunke på 1 liter som medföljer den Termos jag köpt för att tillaga yoghurten ( köpte online)

Jag använder den rumsvarma mjölk som passar mig bäst och det är långbarhetsmjölk 3,5% ( jag köper på Lidl) Men du kan ta sojamjölk eller annan mjölk också  men inte vanlig lättmjölk. Vissa gör på grädde men det har jag inte prövat.

Sedan blandar jag i en påse med probiotiska ingredienser ( dem beställer jag online), blandar det noggrannt.

Kokar upp vatten som jag häller i termosen upp till markerad gräns

Sätter på locket på bunken och sänker ned den i termosen.

Låter stå minst 12 timmar i rumstemperatur.

När du öppnar locket efter 12 timmar har du en undrbart god yoghurt med massor med smaskigheter för tarmen. Det räcker med att ta 1 dl och blanda med annan yoghurt om du vill , så räcker det längre. Blanda sedan med de tillbehör som passar dig.

Lycka till!

Här beställer du produkter för att göra din egen yoghurt  

Har du någon fråga om tillagning eller produkt kontaktar du susanne.barkvik@digitalhalsan.se

 

 

About the Author:

Comments are closed.