Det du bör veta om D-vitaminbrist

Home/Näring till Cellen/Det du bör veta om D-vitaminbrist

DAGS ATT TA D-VITAMINBRIST PÅ ALLVAR!

2014-08-20 15.48.03Så här skriver man i artikel på insidan i SVD häromdagen.

Låga D-vitaminnivåer utgör en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar. Trots upprepade påstötningar om vikten av uppdaterade riktlinjer i området agerar inte ansvariga myndigheter, skriver forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble.

Vad innebär D-vitaminbrist?

Vad D-vitamin innebär diskuteras fortfarande, men enligt internationell konsensus representeras ”insufficiens” av blodnivåer under 50 nanomol per liter, och ”brist” av värden under 30 nanomol per liter. Flera svenska forskargrupper har genom åren undersökt D-vitaminnivåer utifrån olika perspektiv. I vår befolkning har D-vitaminnivåerna sjunkit över tid, på 70-talet hade 14 procent av norrlänningarna nivåer över 75 nanomol per liter men 2005 uppnådde inte ens 2 procent dessa nivåer. Den D-vitaminberikning av vissa mejeriprodukter som görs i Sverige är uppenbarligen otillräcklig, eftersom vart fjärde ljushyllt förskolebarn och hälften av barnen med mörk hy boende i Umeå har insufficienta nivåer vintertid.
Minns när jag var barn och bodde i Kiruna. Min mamma var mycket noggran med att jag skulle ha bla D-vitamin för att det är just så solfattigt i den delen av Sverige, speciellt på vintern. Detta har följt mig genom livet och jag har alltid förstått att det är så viktigt. Nu känner jag mig verkligen trygg med  att veta att man kan förändra nivån av för lågt D-vitamin snabbt. Själv dricker jag RESTORATE varje dag och har gjort i 4 år. Daglig tillförsel i rätt mängd gör att nivåerna hela tiden ligger på en stabil nivå.

Har egen erfarenhet inom släkten  hur en ung människa det kan gå så länge som 6 månader av förkylningar, håglöshet, orkeslöshet mm innan man tar prover och konstaterar att värdena ligger på 35 nanomol. Alldeles på tok för lågt! Och hur olika läkare ger olika råd för hur man ska åtgärda detta. Läkare 1 säger att det går bra att äta mer lax och drick mjölk för att höja nivån. Läkare 2. sätter direkt i D-vitamintillskott.

Att det sedan tar 6 månader innan nivåerna är på en acceptabel nivå (85 nanomol) för att man ska känna sig frisk. Därefter blir det stora skillnader på hälsan. Livsgnistan och orken kommer tillbaka sakta men säkert. Det finns ju inga quick-fix utan man måste helt enkelt ta det regelbundet och varje dag. Kroppen behöver en buffert. Olika människor har olika svagheter vilket gör att det inte går att jämföra sig med andra heller. D-vitamin bör ingå som ett standardprov hos läkaren helt klart. Kräv det!

Vilket D-vitamin  ger bäst effekt?

När du sedan kommer till valet av vilket D-vitamin du ska välja är det stora skillnader produkter emellan.

Det jag rekommenderar och  som jag förordar varmt är ett komplett mineralkombo där D-vitamin ingår, det är vattenlösligt, har ett upptag på 98% genom  NTC konceptet,  det tas upp i kroppen på snittid 7 minuter, man får snabbt resultat, det är billigt och dessutom väldigt gott. D-vitaminprodukten finner du här

Läs hela artikeln från SVD här

PS/ Här kan du läsa om RESTORATE och beställa din burk i webshopen

 

About the Author:

One Comment

  1. kikkisandstrom 23 januari, 2015 at 10:49

    Ja, vi behöver verkligen D-vitamin och jag förordar tillskott.

Comments are closed.