Kosttillskott

Många professionella atleter och elitserielag använder näringstillskott för att optimera sin hälsa

På marknaden finns en rad olika näringstillskott som används av idrottsföreningar inom ishockey, cyklistförbund, skidförbundet), judoförbund, brottarförbundet,  curlingförbund, tennisförbund  världen över.

Men du måste inte vara elitidrottare för att uppnå resultat

Digitalhälsan har som fokus att ge dig mer kunskap om hur du kan förbättra din totalhälsa inifrån och ut. Min förhoppning är att vara en dörröppnare för vad som är bra att granska och utvärdera för att göra din bästa start på en livsstilsförändring. Det kan vara att börja med det lilla i vardagen. Att börja någonstans är alltid bättre än att inget alls göra. Ge dig därför chansen och ta ansvar för din hälsa. Kunskap och granskning av vilka produkter du vill använda är ditt eget val men ta en extra titt på vilka som granskas regelbundet av oberoende organ samt om det finns en kvalitetsstämpel på innehållet.

”Näring är inte allt, för utan optimal näring är allt i onödan!”

Vad vi äter och dricker dagligen – nyttigt och onyttigt – påverkar inte bara vår hälsa betydligt, utan även vår prestationsförmåga, vårt utseende, vårt tänkande, våra känslor och vår livslängd. Kort sagt, vårt välbefinnande och vår livskvalitet. Med ett högvärdigt näringstillskott kan vi optimera vår dagliga näringsupptagning.

 

 

 

D vitamin

dvitamin

Gör ditt bästa val av D-vitamin!

Har de flesta svenskar brist på ”sol-vitaminet” D-vitamin? Ökar en brist risken för cancer, hjärtsjukdom, depressioner, autism, förkylningar, övervikt, benskörhet och förtida död?

Kan tillräckligt med D-vitamin i kroppen göra dig och din familj piggare och friskare? Allt mer pekar mot att det kan vara så. D-vitamin är ett glödhett forskningsämne idag och nya studier kommer hela tiden.

D-vitaminbrist är vanligt förekommande över stora delar av världen. En orsak kan vara att fler tillbringar mer tid inomhus. Andra viktiga faktorer som påverkar är platsen där du bor, ålder, hudpigmentering, sjukdomar och huruvida du har tillgång till livsmedel som är berikade med D-vitamin.

Här kan du lyssna på podcast om D-vitamin

Vad är D-vitamin?

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna.

Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis. Resultat: många svenskar (kanske de flesta) har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren. Mörkhyade och de som undviker solen drabbas värst.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt. En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.

Vilka riskfaktorer finns?

Forskarna är inte helt eniga om vad som ska betraktas som en brist men det som står klart är att låga D-vitaminnivåer är förknippat med osteoporos.

Solens UVB-strålar är den mest effektiva och lättillgängliga D-vitaminkällan vi har, men ju längre ifrån ekvatorn du bor, desto mindre nytta har du av den på vintern. Solen måste nämligen stå i minst 45 grader för att UVB-strålarna ska nå fram, så i Sverige och andra länder som ligger på nordliga breddgrader står den under flera månader för lågt. D-vitamin kan lagras i fettcellerna i några månader men i många delar av världen räcker inte reserverna vintern ut. Som en tumregel kan du titta på din skugga när solen är framme – om den är längre än du så producerar kroppen inte D-vitamin.

När man blir äldre producerar huden mindre D-vitamin i solen, samtidigt som kroppen blir sämre på att metabolisera det. Många äldre personer tillbringar dessutom mindre tid utomhus – D-vitaminbrist är särskilt vanligt bland boende inom äldrevården, som har begränsad tillgång till utemiljöer. Ibland blir även kosten mindre varierad och innehåller färre D-vitaminrika livsmedel när man blir äldre.

Ju ljusare hyn är, desto mer solljus kan nå fram till cellerna som producerar D-vitamin. För mörkhyade personer gäller det motsatta: huden blockerar effektivt UVB-strålarna, vilket ökar risken för D-vitaminbrist. Om du har ljus hy kan det räcka med att sitta med ansiktet och armarna i solen utan solskyddskräm i 15-30 minuter några gånger i veckan för att nå det rekommenderade D-vitaminintaget, men om du har mörk hy kan det ta flera timmar att nå samma nivå. Tiderna kan variera betydligt beroende på var du bor och vad det är för tid på dagen och året.

 

Fler arbetar idag inomhus och kommer inte ut i solen lika ofta som tidigare generationer, vilket ökar risken för D-vitaminbrist. Kläder som av kulturella eller religiösa skäl täcker hela kroppen blockerar också ut det ultravioletta ljus som behövs för att tillverka D-vitamin.

Veganer har svårare att få i sig D-vitamin genom maten, eftersom de flesta livsmedlen som innehåller D-vitamin kommer från animaliska produkter.

Personer som lider av fetma har svårare för att komma åt det D-vitamin som finns lagrat i kroppsfettet och tros ha en ökad risk för D-vitaminbrist.

En del läkemedel kan leda till låga D-vitaminnivåer, bland annat vissa anti-epilepsimediciner. Celiaki, IBS, inflammatoriska tarmsjukdomar och andra tillstånd som påverkar upptaget i mag- tarmkanalen kan också orsaka D-vitaminbrist.

Bröstmjölk innehåller i regel inte tillräckliga nivåer av D-vitamin, så nyfödda som enbart ammas har stor risk för brist, särskilt om de föds på vintern på nordliga breddgrader. I Sverige rekommenderar därför Livsmedelsverket att alla barn får tillskott i form av D-droppar till och med två års ålder. Äldre barn som inte ges någon mat som är berikad med D-vitamin kan också riskera att få en brist.

 

Forskning D-vitamin

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Mycket återstår att säkert bevisa, men en del är så gott som säkert redan nu. D-vitamin är billigt, säkert och biverkningsfritt i högre doser än man tidigare trott.

Att få upp kroppens nivåer till den normala för personer som regelbundet får stark sol på sig är därför smart. Det kan förebygga flera sjukdomar och kända faror finns inte för friska.

Läs mer om D-Vitamin här

Brist på D-vitamin måste tas på allvar, SVD

Rapporter och studier finns att läsa på Kostdoktorn.

Lyssna på poden om D vitamin från Hälsosant

Omega 3

Vad är Omega 3?

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk med nyttiga fettsyror

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller de här viktiga fetterna, till exempel så innehåller inte odlad lax omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.

Om du vill få i dig mycket omega-3 så ska du äta fet fisk som makrill, sardin, sill, ansjovis och lax. Gillar man inte fisk och ändå vill vara säker på att man ändå får i sig tillräckligt fiskfettsyror så finns det kosttillskott och naturläkemedel. Det finns en mängd olika sorter ute i handeln att välja emellan och priserna kan variera kraftigt mellan olika butiker. Oftast blir det billigare att beställa via internet.

Obalanser skapar hälsoproblem

Många hälsoproblem såsom övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, autoimmuna sjukdomar, diabetes och depressioner beror på ett obalanserat förhållande av goda fetter (Omega 3) och dåliga (mättade-och transfetter).
Ett intag av för mycket Omega 6 fetter i förhållande till Omega3 är också en orsak till de ökande hälsoproblemen.

Positiva hälsoeffekter

Omega 3 fettsyror spelar en viktig roll för att bygga upp cellmembranen (för ett optimalt flöde av näring s- ämnen, syre och slaggprodukter), speciellt i nervvävnaden och ögonen (retina). Verkar genom bildandet av vävnadshormon mot åderförkalkning samt håller hjärt-och kärlsystemet intakt

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
  • hjärnans kapacitet förbättras
  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
  • halverar minskandet av mental kapacitet hos äldre och förebygger uppkomsten av Alzheimer
  • minskar ledstelhet och ledinflammationer
  • gynnsamt vid hudbesvär, t ex eksem, psoriasis och vid torr och inflammerad hud

 Omega 3

Digitalhälsan rekommenderar alltid de bästa produkterna på marknaden

Läs mer

omega3-har-positiva-halsoeffekter

Q-10

Co Q-10, Coenzyme Q-10

love-804309__180

Q-10 är en vitaminlik substans som kroppen själv tillverkar och som finns i alla vävnader, speciellt i hjärta, lever, njure och bukspottkörtel.

Q-10 är en så kallad kinon, ett vitaminliknande ämne som hjälper cellerna att producera energi. Det underlättar musklernas uppbyggnad och arbete, men är också nödvändigt för andra kroppsfunktioner.

Kroppen kan själv tillverka ämnet  i unga år, men förmågan  avtar med åldern.  som 80 åring har du mindre tillverkning än när du föddes. Det kan därför vara bra med lite extra tillskott, särskilt om du är äldre och känner dig trött eller har svårt att sova.

Vi får ett intag av Q-10 genom att äta kött och fisk och skaldjur. Q-10 kan också tillverkas (syntetiseras) i laboratorier.

Läs mer

Användningsområden

Många använder Q-10 i behandlingen för hjärt-kärl-sjukdomar såsom hjärtsvikt (congestive heart failure, CHF), angina pectoris och högt blodtryck.

Q-10 används också av diabetiker, bröstcancerpatienter, Parkinson-patienter och människor med kroniskt trötthetssyndrom, CFS. Q-10 anses förbättra hårväxt hos personer som får håravfall av Waran-behandling.

Q 10 kan påverka sömnen där en möjlighet är att kosttillskottet ger en bättre balans mellan aktivitet och vila eftersom det ökar energin till alla de dagliga göromålen. Då blir du också mer naturligt trött på kvällen.

Andra användningsområden

Q-10 anses ge ökad energi. Bakgrunden är att Q-10 spelar en betydande roll vid bildning av ATP (adenosin-tri-fosfat), en nukleotid som har betydelse för cellens energi-transformation.

Q-10 intag har föreslagits för att ge ett ökat immun-försvar, för att bota infertilitet och för att undanröja migrän. Även för att motverka de muskelsmärtor som ibland utlöses av medicinering med de kolesterol-sänkande mediciner, som benämns statiner.

Livsförlängande

Coenzym  Q-10 har använts i hopp om att förlänga livet. Troligtvis bygger detta på vetskapen om att kroppens innehåll av Q-10 avtar med åren, innehållet är störst i 20-års-åldern. Vid 80 års ålder är kroppsinnehållet lägre än vid födelsen. Detta har givit upphov till tron att en hög tillförsel av Q-10 hos åldriga individer skulle öka livslängden.

Litteraturuppgifter

Publicerade studier anger att intag av Q-10 kan vara effektivt vid eller motverka följande tillstånd:

  • Hjärtsvikt, CHF. Bäst i kombination med övrig medicinering.
  • Hjärtinfarkt – minskar risken för hjärtkärl-komplikationer efter genomgången hjärtinfarkt.
  • Kärlkomplikationer efter ”bypass” kirurgi.
  • Högt blodtryck – Q-10 förstärker effekten av vissa blodtryckssänkande mediciner.
  • Migrän – Q-10 minskar frekvensen av migrän-huvudvärk.
  • Parkinson – Q-10 minskar försämringen om det tas i tidigt skede av Parkinson-utveckling.
  • Immunförsvaret – Q-10 stärker immunförsvaret vid HIV/AIDS.
  • Muskeldystrofi – Q-10 förbättrar muskelfunktionen hos vissa patienter med medfödd muskeldystrofi.

Interaktion

Den molekylära strukturen hos Q-10 påminner om strukturen hos vitamin K. Q-10 bidrar också till blodets koagulationsförmåga. Patienter som står på Waranbehandling kräver därför oftast ökade doser Waran efter påbörjat intag av Q-10.

 

Mineraler

Mineraler behövs för kroppens uppbyggnad!

Vår kropp består till stor del av ca 20-tal olika grundämnen. Förutom syre, kol, väte och kväve så finns det ett antal mineralämnen (spårämnen) som kroppen behöver.

Mineralerna ger näring till kroppen och behövs för att ett flertal funktioner i kroppen ska kunna fungera optimalt. Mineralämnen ingår bl.a. i många hormoner och i olika enzymsystemen.

Vi får i oss mineraler genom kosten. De odlade grödor vi köper och äter har dessvärre ofta minskat i mineralhalt genom åren, vilket beror på en allt för kraftig utarmning av odlingsjorden. En minskad mineralhalt har även uppmätts i de uppfödda djur som vi äter. Kött från vilt och alternativodlade grönsaker har därför ofta en bättre sammansättning av mineraler.

Hur viktiga är mineralerna för kroppens hälsa?

Det finns ett flertal mineraler som kroppen behöver som inte är utforskade ännu, det samma gäller de eventuella mineralbrister som du kanske har. Man hittar även nya funktioner i de mineraler som vi redan känner till att kroppen behöver. Hur viktiga mineralernas inverkan är för kroppens hälsa och deras nödvändighet för ett långt och friskt liv kommer framtidens forskning få visa på. Det troliga är att kroppen behöver betydligt fler mineraler än de man har kunskap om i dag. Vissa menar att du behöver ca 60 livsnödvändiga (essentiella) mineraler. Med tanke på att det inte finns några grödor som kan producera mineraler och att jordarna blir allt näringsfattigare medför det stor risk att många av oss lider av mineralbrist och är i behov av tillskott.

Mineraler lagras i kroppen, vissa längre än andra. Du måste därför kontinuerligt tillföra kroppen mineraler via kosten. Mineralbalansen gynnas om du har balans på övriga näringsämnen i kroppen. En del mineraler fungerar också som antioxidanter. Mineralbalansen kan rubbas av stress.

Viktiga mineraler

Jod, Järn, Kalcium, Kalium, Koppar, Krom, Magnesium, Mangan, Molybden, Natrium, Selen och Zink

Övriga mineraler

Flour, Fosfor, Svavel, Kobolt, Kisel, Brom, Bor m.fl.

Det är ur maten du hämtar den näring som är så grundläggande för din allmänhälsa.

För optimal hälsa balansera din måltid med mat (livsmedel) som är fullvärdiga näringsmässigt och som ger rätt energi! Ur maten får du även den energi som är så viktig för ditt energibehov  (kaloribehov) genom de energigivande näringsämnena kolhydrater, proteiner och fett.

Viktigt att tänka på

Vad du behöver för att din kropp ska fungera fullt ut är en bra mix av näringsämnena kolhydrater,proteiner, fett,vitaminer, mineraler, fibrer och vatten.

Artikel om vanliga tips på mineraler

Hudvård

Hudvårdsprodukter

Här finner Du en rad olika högkvalitativa kosmetikprodukter som är perfekt anpassade för din hy. Naturliga ingredienser försäkrar oss om högsta möjliga dermatologiska tolerans och varsamma tillverkningsmetoder garanterar högsta möjliga renhet och kvalité. Produkter som innehåller ett anti-agingsystem som har som mål att hålla hyn ung och frisk upp i en hög ålder.

När du prövar våra produkter på din hud upplever du en ny känsla

Ägna inte bara en tanke åt att se ung ut och dröm inte bara om en mjukare hud! Prova och se och känn skillnad

Den möjligheten får du när du använder våra produkter men eftersom de inte finns att köpa i affärer är det vanligaste sättet att du får dem presenterade på en visning. Vi erbjuder hudvårdsträffar på plats antingen i våra lokaler eller en plats nära dig.

tänka

Vill du bli återförsäljare?

Kontakta mig om du vill bli återförsäljare av hudvårdsprodukter i vårt sortiment

Läs mer

En av våra produkter som är en storsäljare är en antirynkdroppar

Man väljer sin vanliga makeup eller så lägger på din dagliga hudcreme (vilken du vill) Sedan skakar man den lilla flaskan med vätskansom är genomskinlig och lättflytande. Du droppa på en droppe med pipetten direkt på den linje du vill släta ut.  Stryker ut lätt och väntar ca 3 minuter. Du känner att huden slätar ut sig och du kan se det i spegeln direkt. Skulle du få en vit hinna har du tagit lite för mycket  och kan dutta på lite lätt med din vanliga hudcreme över. Antirynkdropparna sitter ca 6 timmar och du bestämmer när helst du vill lägga på ett nytt lager.

hudvård för ansiktet

hudvård för ansiktet

Referenser:

”Igår provade jag och tog antagligen lite för mycket. Fick lägga på en olja ovanpå eftersom jag har ganska torr hy. I morse testade jag på nytt tillsammans med min dagcreme och dessutom lite Biooil ovanpå. Det blev bra!! Skulle tippa att det dessutom blir bättre efter en tid. Smårynkorna försvinner men den lite djupare bekymmersrynkan finns kvar. Den har ju jobbats dit under lång tid så det är ju förståeligt. Jag är jättenöjd! Man ser ju dessutom piggare ut!”

Maria Nilsson


Läs mer

Läs mer om  några av elitidrottares favoriter

Digitalhälsan

B-Vitamin

 B-Vitaminer är viktigt

B-vitaminer är bland annat viktiga för nervsystemet, ämnesomsättningen och tillverkningen av röda blodkroppar. De hjälper också till att programmera kroppens DNA, den genetiska koden som styr nybildningen av alla celler. En brittisk studie har visat att B-vitaminer till och med kan halvera nedbrytningen av hjärnvolymen och minska risken för demens.

Symtom på Vitaminbrist

De första tecknen på B-vitaminbrist är ofta trötthet och tungsveda. Om nervsystemet har tagit skada kan det hända att man senare drabbas av domningar och stickningar i fötterna, dålig balans och nedsatt känsel. B-vitaminbrist kan även orsaka hjärtklappning, minnesstörningar, depression, och ofrivillig barnlöshet hos både män och kvinnor. Blodbrist till följd av brist på vitaminerna folat och B12 kan även orsaka svår trötthet, orkeslöshet, utmattning och yrsel. Symtomen kan variera betydligt från person till person och kan lätt förväxlas med symtom på andra sjukdomar. Ett enkelt blodprov kan avgöra om dina symtom beror på B-vitaminbrist.

Riskgrupper

B12-brist och folatbrist är framförallt vanligt bland äldre. Det beror på att de har en högre risk för att drabbas av skador på magsäcken, vilket gör det svårare att ta upp B-vitaminer i magtarmkanalen. Med stigande ålder ökar också risken för ett otillräckligt intag av B-vitaminer. Äldre har oftare försämrad aptit och svårigheter att tugga, vilket i sin tur kan leda till att man undviker frukt och grönt, som innehåller livsnödvändiga B-vitaminer. Andra riskgrupper är gravida, som behöver extra mycket folat tidigt i graviditeten för att fostret ska utvecklas normalt. Även B12 är mycket viktigt för barnets tillväxt under graviditet och amning. Veganer, glutenintoleranta och personer som av andra anledningar äter en ensidig kost kan också ligga i riskzonen för att utveckla B-vitaminbrist. Veganer går helt miste om vitamin B12, som enbart finns i mat från djur, och behöver därför komplettera med ett kosttillskott.

Behandling

Bästa sättet är att se till att man äter bra kost, men det är ibland svårt att veta vad som är bra för just en själv eftersom vi alla har olika behov och brister. För att inte låta kroppen drabbas av en brist tar man förslagsvis kosttillskott som just ger den basnivå som kroppen behöver. Skulle det visa sig att man via prover kan se att större brister finns bör man komplettera med  mer av B-vitamintillskott.

Digitalhälsan rekommenderar ISO certifierade produkter som levererar de ingredienser som behövs för en normal energigivande metabolism i kroppen. Idealet är att inta det  på morgonen därför att kroppen har större upptagningsförmåga innan frukost och energin för dagen läggs.

  • Produkter som understödjer optimalt näringsupptag.
  • Rik på vitamin B6 och Vitamin C
  • Vitamin B2 (riboflavin) och Vitamin B3 (niacin)
  • Vitamin C ökar absorptionen av järn.
  • Biotin, niacin och vitamin B2 (riboflavin) – bidrar till en normal funktion av immunsystemet.

Dörren på glänt för B-vitamin vid Kognitiv svikt

Du kan vara en av många som lider av brist på B-vitamin/Folsyra

Läs mer

eat-547511__180

Click edit button to change this text.